O mnie
Jestem nauczycielem matematyki od 1990 roku. Zacząłem uczyć w szkole (I LO w Wałbrzychu) zaraz po pięcioletnich, stacjonarnych studiach dziennych na Uniwersytecie Wrocławskim, zakończonych uzyskaniem tytułu magistra matematyki – i jest to jedna z moich pasji życiowych i zawodowych oraz pole do twórczości.
Jestem również jednym z prekursorów współczesnej edukacji matematycznej.
W latach 1989-1990, niezależnie od innych, stworzyłem zupełną wówczas nowość – „Matematyczne Preteksty” – takie podejście do szkolnej edukacji matematycznej, które jest obecnie powszechne w szkołach podstawowych i od dawna wkracza do szkół ponadpodstawowych.
Od 1992 roku jestem członkiem Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, a nieco później zostałem również członkiem Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej.
Przeprowadziłem kilkaset sesji warsztatowych dla koleżanek i kolegów uczących matematyki, na których pokazuję jak kształcić najważniejszy element edukacji matematycznej, czyli umiejętności matematyczne.
Jestem też współautorem 20. książek serii Matematyka 2001, napisanych dla Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych z Warszawy (podręczników, zeszytów ćwiczeń, zbiorów zadań oraz poradników metodycznych dla nauczycieli), z których jedna otrzymała tytuł „Najlepszego podręcznika do matematyki w Europie” na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem.
Jako samodzielny autor, napisałem książkę „Matematyczne Preteksty. 50 zadań” oraz 6 e-booków z opracowaniami moich zadań pierwszych etapów z początkowych edycji ogólnopolskiego Konkursu Matematyczne Preteksty, który organizuję od 2013 roku. Sporo moich innych publikacji czeka, aż je wydam.
Bawiłem i nadal bawię się matematyką również
z uczniami szkół ponadpodstawowych
z uczniami szkół podstawowych
z przedszkolakami
Efekty obiektywnie mierzalne statystycznie
1/2.
Zanim podjąłem decyzję o rezygnacji z uczenia matematyki w systemie szkolnym, ostatnią szkołą w której pracowałem było Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej.
Dwie grupy uczniów (po 1. klasie powstawały tam grupy uczniów z różnych klas) uczyłem od początku do Matury (przez 3 lata, bo było to jeszcze trzyletnie liceum po gimnazjum).
Każda z tych grup miała około 30 uczniów.
Realizowałem materiał, bardzo często opowiadając o pojęciach w innym stylu, niż styl, w jakim były one opisywane w podręcznikach. Ucząc rozwiązywania zadań, używałem metody Matematycznych Pretekstów.
Przez cały ten czas układałem swoje własne, autorskie sprawdziany i kartkówki i to nimi badałem wiedzę, język i umiejętności moich uczniów. Wywoływało to u nich najczęściej „płacz i zgrzytanie zębów” oraz powodowało „ciekawe” wizyty niektórych rodziców na wywiadówkach, ale myślę, że efekt końcowy (poniżej) był tego wart 🙂
Średnie wyniki Matur tych grup były następujące:
poziom podstawowy |
około 1,7 razy więcej, niż średni wynik dla całej Polski,
czyli 97,29% oraz 95,68% – przy średniej krajowej 58%; |
poziom rozszerzony |
około 2,1 razy więcej oraz około 1,8 razy więcej, niż średnia dla całej Polski,
czyli 80,24% oraz 69,(1)% – przy średniej ogólnopolskiej 39%, przy 100%. zdających – wszyscy uczniowie moich grup zdawali Maturę z matematyki na poziomie rozszerzonym. (W 2019 r. nikt nie musiał zdawać Matury z matematyki na poziomie rozszerzonym.) |
Były to najlepsze wyniki w całej szkole, a członkom tych grup otwierały prawie wszystkie drzwi na studia.
Ówczesne wyniki Matur dwóch, tradycyjnie najlepszych wówczas, liceów Wrocławia*:
III LO we Wrocławiu | XIV LO we Wrocławiu | |
poziom podstawowy | średnio 95% | średnio 95,1% |
poziom rozszerzony | średnio 74,1%,
przy 90,9%. zdających |
średnio 81,8%,
przy 63,6%. zdających |
Ówczesne wyniki Matur, najlepszych wówczas, liceów kilku innych miast dolnośląskich*:
I LO w Jeleniej Górze | I LO w Legnicy | II LO w Wałbrzychu | |
poziom podstawowy | średnio 78,6% | średnio 74,8% | średnio 87,4% |
poziom rozszerzony | średnio 54,2%,
przy 52,3%. zdających |
średnio 62,6%,
przy 30,9%. zdających |
średnio 67,7%,
przy 52,8%. zdających |
*Porównując średnie wyniki Matur rozszerzonych – trzeba je obniżyć tym bardziej,
im mniejszy jest % zdających.
Gwoli prawdy trzeba dodać, że w klasie 2 i 3 uczyłem te grupy razem z kolegą – wspaniałym człowiekiem, ale … doktorem fizyki 🙂
Jak wiadomo, w większości przypadków fizycy mają zupełnie inne podejście do matematyki, niż matematycy i nauczyciele matematyki. Bardzo upraszczając – ci pierwsi używają matematyki „narzędziowo”, a ta druga grupa chce wiedzieć też „jak” i „dlaczego”, dodatkowo ci ostatni chcą też uczyć umiejętności matematycznych.
Kolega realizował więc mniej działów i nie były one wiodące, a do Matur przygotowywałem już samodzielnie, tylko w ramach lekcji szkolnych, intensywną pracą w całym ostatnim roku nauki tych maturzystów.
2/2.
Kiedy uczyłem w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Wrocławskiej, po południu prowadziłem we Wrocławiu roczny, intensywny kurs przygotowujący do matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty.
Na taki kurs zgłosiło się prawie 20 osób – z różnych szkół, uczonych przez różnych nauczycieli. Była to więc bardzo różnorodna grupa ósmoklasistów, z różnymi zaległościami, których wcześniej nie uczyłem.
Dodatkowo, miałem czas tylko raz w tygodniu, więc cały kurs obejmował tylko około 20 spotkań po 45 minut.
Było więc jasne, że nie będzie tak, jak w przypadku moich licealistów, gdzie odpowiadałem za prawie całą realizację materiału, a na pewno za 100% ich przygotowania do Matur – ale chciałem pomóc jak najlepiej.
Jeśli przyjmiemy, że ósmoklasista ma za sobą 5 lat nauki matematyki (licząc tylko od klasy 4), przez 32 tygodnie w roku szkolnym, po 4 lekcje tygodniowo, to okaże się, że uczy się on matematyki w szkole przez 640 lekcji.
W ramach mojego kursu miałem więc wpływ na jego edukację tak, jak 20 : 640, czyli tylko około 3%.
Z pytań i komentarzy uczestników zrozumiałem, że o wielu rzeczach usłyszeli inaczej, niż w szkole, a o niektórych – pierwszy raz (tak, jak bardzo wielu moich „pierwszaków” z ALO PWr, np. uzasadnienie tego, dlaczego nie dzieli się przez zero albo jak poprawnie rozwiązywać równania typu X2= 4).
Oczywiście używałem też mojej metody Matematycznych Pretekstów, a zadania Konkursu Matematyczne Preteksty były częścią kursu.
Kiedy uczestnicy otrzymali swoje wyniki Egzaminu, dostałem wiele wiadomości z podziękowaniami za te wyniki. I o to chodziło – pomóc tym, którzy tej pomocy potrzebowali.
Oczywiście początkowo nawet nie liczyłem na to, że statystyka tej grupy choćby zbliży się do statystyk dobrych szkół, uczących przez 5 lat dobrych uczniów. Kiedy jednak zebrałem wyniki uczestników kursu, to okazało się, że również statystycznie są one całkiem „sympatyczne” 🙂 :
Średnio około 1,8 razy więcej, niż średni wynik dla całej Polski, czyli 80,(2)% – przy średniej krajowej 45%. |
Przy okazji – pomagając uczestnikom kursu (przyczyniając się do zwiększenia ich wyników), pomagałem też w ten sposób koleżankom i kolegom, którzy ich uczyli, oraz ich szkołom – zwiększając ich pozycje w rankingach.
Efekty inne
Oprócz zajęć grupowych, prowadzę również spotkania indywidualne – w miarę moich możliwości czasowych.
Najważniejszy jest tu przyrost wiedzy i umiejętności konkretnego uczestnika.
Sukcesem dla jednych będzie zmiana ocen szkolnych z poziomu „czwórek” na poziom „piątek”, a dla innych – myślę, że dużo większym sukcesem – zmiana z poziomu „jedynek” na poziom „trójek”.
Najbardziej cieszą mnie jednak sytuacje radosnego zaskoczenia tym, że matematyka jest „fajna” i ciekawa.
Od kilku lat prowadzę zajęcia w formie zdalnej, przez Internet i nie zauważyłem, żeby miało to negatywny wpływ na wyniki uczestników moich zajęć.
Jeśli ktoś chce się nauczyć, to będzie miał bardzo dobre wyniki, bez względu na formę zajęć.
Bardzo dziękuję Panu Bogu za częste spotykanie dobrych ludzi „z klasą”. Potrafią oni, poza przekazanymi gratyfikacjami finansowymi, powiedzieć szczere „Dziękuję” za zajęcia ze mną.
Część takich podziękowań lub innych referencji, od rodziców i uczniów szkół ponadpodstawowych, rodziców uczniów szkół podstawowych oraz rodziców lub wychowawców przedszkolaków, zamieszczam na stronie głównej, w części REFERENCJE, a także w Galerii zdjęć i filmów.
Zajęcia dla uczniów edukacji domowej
1/2. Realizacja materiału szkoły ponadpodstawowej na poziomie rozszerzonym.
Proponuję prowadzenie realizacji całego materiału matematyki dla szkoły ponadpodstawowej, ze szczegółowym harmonogramem pracy oraz sprawdzianami informacyjno-diagnozującymi po każdym dziale, a w ostatnim roku nauki – z intensywnym kursem przygotowującym do Matur, w ramach tych zajęć.
Spotkania odbywałyby się zdalnie; w wybrane dni robocze (od poniedziałku do piątku); przez 90 minut dziennie; w dziennym przedziale czasowym: 09:00 – 14:00/15:00; od połowy września do połowy czerwca (w czwartym roku nauki – do kwietnia).
Warianty zajęć, w ramach każdego roku nauki, dla uczniów chcących realizować materiał na poziomie rozszerzonym i w przyszłości zdawać Maturę również na poziomie rozszerzonym:
wariant A | tygodniowo: 3 spotkania po 90 minut + praca własna uczestników między spotkaniami |
wariant B | tygodniowo: 2 spotkania po 90 minut + więcej pracy własnej uczestników między spotkaniami |
Zgłoszenia kandydata najlepiej dokonać wiosną poprzedniego roku szkolnego, ale można też w dowolnym momencie, w trakcie cyklu zajęć – wyłącznie poprzez poniższy formularz rekrutacyjny.
Ceny i rabaty zajęć grupowych – rok szkolny 2024/2025:
jednego spotkania 90 minut (jak 2×45 minut) on-line w Internecie, dla jednego uczestnika, w zależności od liczby osób w jego grupie, przy zapłacie w ratach miesięcznych, płatnych z góry:liczba osób w grupie | z maksymalnym (30%) rabatem | bez rabatów |
12 lub więcej osób | 37,80 zł | 54,00 zł |
11 osób | 40,60 zł | 58,00 zł |
10 osób | 43,40 zł | 62,00 zł |
9 osób | 46,20 zł | 66,00 zł |
8 osób | 50,40 zł | 72,00 zł |
7 osób | 56,00 zł | 80,00 zł |
6 osób | 63,00 zł | 90,00 zł |
5 osób | 71,40 zł | 102,00 zł |
4 osoby | 79,80 zł | 114,00 zł |
3 osoby | 92,40 zł | 132,00 zł |
2 osoby | 117,60 zł | 168,00 zł |
Rekrutacja na zajęcia
Przede wszystkim, zgłoszenie kandydata należy wysłać za pomocą poniższego formularza. Nie oznacza to zapisania kandydata na spotkania, lecz jedynie deklarację chęci udziału w wybranym rodzaju zajęć.
W przypadku jakichkolwiek dodatkowych pytań, oczywiście zapraszam do kontaktu.
Jeżeli chcesz otrzymywać najświeższe informacje o Akademii, to zamów newslettery.
2/2. Inne zajęcia dla uczniów edukacji domowej
odbywają się w ramach zajęć pozalekcyjnych dla wszystkich chętnych (mogą odbywać się też w dziennym przedziale czasowym: 09:00 – 14:00/15:00):
dla uczniów realizujących materiał szkoły ponadpodstawowej
dla uczniów realizujących materiał szkoły podstawowej
dla przedszkolaków