Egzamin ósmoklasisty to najważniejszy egzamin z matematyki w szkole podstawowej. Ci, dla których jest ważny, powinni więc upewnić się, że pracują z osobą, która ich dobrze do niego przygotuje.
Choć jest wielu wspaniałych nauczycieli, to podobnie, jak nie każdy kucharz tak samo gotuje, albo jak nie każdy lekarz tak samo leczy, tak również nie każdy nauczyciel tak samo uczy (nie wspominając o nie-nauczycielach).
Jeśli przygotowanie do matematyki na Egzaminie ósmoklasisty na 80,(2)% (średnio, podczas około 20 spotkań), z autorem podręczników i konkursu, jest ważne, to przecież nie jest istotne, czy taka osoba jest miła. Ostatecznie ważne jest tylko JAK opowiada o matematyce (czyli, czy uczy myśleć) i jakie są efekty przygotowania do Egzaminu ósmoklasisty tych, którym na tym zależy.
Zwłaszcza chcąc poświęcić dodatkowy czas, na pozalekcyjne przygotowanie do tego egzaminu, należy bardzo starannie wybrać, z kim lub jak to robić – żeby tego czasu nie zmarnować.
Na przykład, uczestnicy moich zajęć przygotowujących do matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty w 2019 roku, uzyskali wspomniane średnio 80,(2)% punktów (przy średniej ogólnopolskiej 45%).
Oczywiście to miły efekt, biorąc pod uwagę fakt, że uczestnicy pochodzili z różnych szkół i byli różnie uczeni. Sami reprezentowali także różne poziomy zaawansowania matematycznego, a na przygotowanie do Egzaminu ósmoklasisty poświęciliśmy zaledwie około 20 spotkań po 45 minut, dopiero w ósmej klasie.
Filmy o umiejętnościach matematycznych
dla uczniów szkół podstawowych:
Najważniejszy etap przygotowania do Egzaminu ósmoklasisty
to zadania mojego ogólnopolskiego Konkursu Matematyczne Preteksty.
Nie miałem możliwości uczenia moich uczestników, przez kilka wcześniejszych lat przed Egzaminem ósmoklasisty, jak ich nauczyciele szkolni. Musiałem więc jak najskuteczniej (i jak najszybciej) nauczyć ich takich umiejętności matematycznych, które są niezbędne na Egzaminie ósmoklasisty. Są one zresztą „krytyczne” dla całej edukacji, nie tylko matematycznej.
Konkurs Matematyczne Preteksty wymyśliłem w 2013 roku, na długo przed Egzaminem ósmoklasisty. Faktycznie powstał właśnie po to, żeby kształcił najważniejsze umiejętności matematyczne uczniów. Wówczas bardzo przydawał się też w kontekście Egzaminu kończącego gimnazjum, choć jego rola jest dużo ważniejsza.
Okazuje się również, że matematyka na Egzaminie ósmoklasisty jakoś bardzo przypomina moje „podejście pretekstowe”. Notabene, zadanie 12 z Egzaminu ósmoklasisty w 2020 roku jest podobne do zadania 39 pierwszej edycji mojego Konkursu Matematyczne Preteksty.
Z jednej strony,
mam wielu kolegów i przyjaciół, którzy przecież wspaniale uczą matematyki. Z drugiej zaś strony, niestety zdarzają się również tacy, którzy robią to kiepsko.
Skoro w szkole podstawowej uczy dobry nauczyciel, to trzeba cieszyć się, szanować go i słuchać. Przecież to dzięki niemu można kiedyś dobrze zdać Egzamin ósmoklasisty i dostać się do upragnionej szkoły średniej.
Jeśli jest niestety inaczej, to zapraszam na moje intensywne kursy przygotowujące do Egzaminu ósmoklasisty.
Wszakże moje kursy przygotowujące do matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty to grupowe korepetycje z matematyki w szkole podstawowej, poszerzone o twórcze myślenie matematyczne. Są dla tych, którzy przynajmniej w ósmej klasie zdali sobie sprawę z ważności tego egzaminu. „Lepiej późno, niż wcale.” 🙂
Ponadto, w tych bezpiecznych rozmowach podczas spotkań zdalnych (on-line) można brać udział z dowolnego miejsca na świecie, przez Internet.
W ich trakcie, podobnie jak podczas spotkań bezpośrednich, dyskutujemy, na bieżąco przekazuję informacje zwrotne i odpowiadam na najważniejsze pytania – „Dlaczego?”.
Oczywiście najlepsze efekty z matematyki na Egzaminie ósmoklasisty
można osiągnąć, bawiąc się podczas pretekstowych kółek matematycznych. I nie tylko na samym Egzaminie ósmoklasisty, lecz również w trakcie całej nauki, i nie tylko nauki matematyki.
Ich uczestnicy w naturalny sposób (bez formalizmów początkowych) są wyprowadzani w pole … matematyki 🙂 Notabene, czasami całkiem zaawansowanej, choć opartej o, wydawałoby się, oczywiste rzeczy z otaczającego nas świata.
Uczymy się niestandardowego, twórczego myślenia matematycznego (rzeczywiście bardzo przydatnego na Egzaminie ósmoklasisty). „Po drodze” uczymy się również logiki, uważnego czytania ze zrozumieniem (również bardzo przydatnego na Egzaminie ósmoklasisty) i innych rzeczy przydatnych nie tylko na matematyce.
Odpowiednio wczesny udział w moich pretekstowych kółkach matematycznych daje nie tylko dobre wyniki na Egzaminie ósmoklasisty, ale również w całym cyklu nauki i na wszystkich przedmiotach szkolnych.
Oczywiście, w tych bezpiecznych rozmowach podczas spotkań zdalnych (on-line) można również brać udział z dowolnego miejsca na świecie, przez Internet.
Jeśli chcesz
poznać mnie bliżej, to przeczytaj niżej część opinii o efektach mojego przygotowania do Egzaminu ósmoklasisty. To autorskie połączenie korepetycji z matematyki w szkole podstawowej z elementami twórczego myślenia matematycznego.
Natomiast o mnie samym możesz przeczytać w części „O mnie”.
Jeśli chcesz zgłosić chęć udziału w moich zajęciach, to zrobisz to w części „Zajęcia > Matematyka w szkole podstawowej”.
Efekty przygotowania do matematyki na Egzaminie ósmoklasisty
Dziękuję za nie Panu Bogu.
Plakat dla Ciebie oraz dla Twoich przyjaciół i znajomych.
Po kursie
(Ze względu na koronawirusa, kurs ten trwał o 8 spotkań krócej, niż powinien. Rozpoczął się w 2019 r. w formie stacjonarnej. Potem był kontynuowany w formie wideokonferencji zdalnych, przez Internet.)
„(…) Henio napisał egzamin na 97% punktów.
Bardzo dziękujemy za pomoc w nauce. Henio był bardzo zadowolony z kursu. Dziękuję, pozdrawiam.”
80,(2)% punktów na Egzaminie ósmoklasisty
Kształcenie umiejętności rozwiązywania nieszablonowych zadań, dotyczących otaczającego nas świata, czyli zadań Konkursu Matematyczne Preteksty, jest najważniejszą częścią kursów Akademii, przygotowujących do matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty.
Choć kursy (grupowe korepetycje z matematyki, rozszerzone o matematyczne preteksty) trwały krótko (około 20 spotkań), uczestnicy pochodzili z różnych szkół Wałbrzycha, Wrocławia i okolic oraz byli różnie uczeni, to w 2019 r. średnia liczba punktów wszystkich osób, które uczestniczyły w kursach Akademii, to 80,(2)% (przy średniej ogólnopolskiej 45% i średniej dla województwa dolnośląskiego 43,5%).
Wg Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, średnia dla: a) miasta Wałbrzycha, to 35,4%, b) powiatu wałbrzyskiego, to 35,5%, c) powiatu świdnickiego, to 43,4%, d) miasta Wrocławia, to 56,2%, e) powiatu wrocławskiego, to 51,2%.).
Zajęcia prowadzi autor Konkursu Matematyczne Preteksty.
Janek
to sympatyczny ósmoklasista, niestety z kilkoma orzeczeniami.
„Janek zdobył 79% punktów na egzaminie i dostał się do (…) – swojej wymarzonej szkoły! Był jednym z najlepszych w klasie!”
Informacja od mamy Janka, podsumowująca nasze korepetycje z matematyki. Sierpień 2020 r.