jednego z prekursorów współczesnej edukacji matematycznej i współautora najlepszego podręcznika do matematyki w Europie
Poprawa-Matury.pl
O mnie
Jestem nauczycielem matematyki od 1990 roku. Zacząłem uczyć w szkole (I LO w Wałbrzychu) zaraz po pięcioletnich, stacjonarnych studiach dziennych na Uniwersytecie Wrocławskim, zakończonych uzyskaniem tytułu magistra matematyki – i jest to jedna z moich pasji życiowych i zawodowych oraz pole do twórczości.
Jestem również jednym z prekursorów współczesnej edukacji matematycznej.
W latach 1989-1990, niezależnie od innych, stworzyłem zupełną wówczas nowość – „Matematyczne Preteksty” – takie podejście do szkolnej edukacji matematycznej, które jest obecnie powszechne w szkołach podstawowych i od dawna wkracza do szkół ponadpodstawowych.
Od 1992 roku jestem członkiem Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, a nieco później zostałem również członkiem Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej.
Przeprowadziłem kilkaset sesji warsztatowych dla koleżanek i kolegów uczących matematyki, na których pokazuję jak kształcić najważniejszy element edukacji matematycznej, czyli umiejętności matematyczne.
Jestem też współautorem 20. książek serii Matematyka 2001, napisanych dla Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych z Warszawy (podręczników, zeszytów ćwiczeń, zbiorów zadań oraz poradników metodycznych dla nauczycieli), z których jedna otrzymała tytuł „Najlepszego podręcznika do matematyki w Europie” na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem.
Zanim podjąłem decyzję o rezygnacji z uczenia matematyki w systemie szkolnym, ostatnią szkołą w której pracowałem było Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej (ALO PWr).
Spośród wszystkich trzech, dwie grupy uczniów (po 1. klasie powstawały tam grupy uczniów z różnych klas) uczyłem od początku do Matury (przez 3 lata, bo było to jeszcze trzyletnie liceum po gimnazjum).
Każda z tych „moich” grup miała około 30 uczniów.
Były to moje pierwsze Matury w tej szkole i trzecie w całej dotychczasowej historii ALO PWr.
Realizowałem materiał, bardzo często opowiadając o pojęciach w innym stylu, niż styl, w jakim były one opisywane w podręcznikach. Ucząc rozwiązywania zadań, używałem metody Matematycznych Pretekstów.
Przez cały ten czas układałem swoje własne, autorskie sprawdziany i kartkówki i to nimi badałem wiedzę, język i umiejętności moich uczniów. Wywoływało to u nich najczęściej „płacz i zgrzytanie zębów” oraz powodowało „ciekawe” wizyty niektórych rodziców na wywiadówkach, ale myślę, że efekt końcowy (poniżej) był tego wart 🙂
Średnie wyniki Matur tych grup były następujące:
poziom podstawowy
około 1,7 razy więcej, niż średni wynik dla całej Polski,
czyli 97,29% oraz 95,68% – przy średniej krajowej 58%;
(wynik 100% uzyskało 10 osób)
poziom rozszerzony
około 2,1 razy więcej oraz około 1,8 razy więcej, niż średnia dla całej Polski,
czyli 80,24% oraz 69,(1)% – przy średniej ogólnopolskiej 39%,
(wynik 90% lub więcej uzyskało 6 osób)
przy 100%. zdających – wszyscy uczniowie moich grup zdawali Maturę z matematyki na poziomie rozszerzonym.
(W 2019 r. nikt nie musiał zdawać Matury z matematyki na poziomie rozszerzonym.)
Były to najlepsze wyniki w całej szkole, a członkom tych grup otwierały prawie wszystkie drzwi na studia.
Ówczesne wyniki Matur, tradycyjnie najlepszych wówczas liceów Wrocławia (szkół pierwszych wyborów najlepszych ósmoklasistów) oraz młodego (trzyletniego wtedy) ALO PWr:
III LO we Wrocławiu
XIV LO we Wrocławiu
ALO PWr
poziom podstawowy
średnio 95%
średnio 95,1%
średnio 95,2%
poziom rozszerzony
średnio 74,1%,
przy 90,9%. zdających* czyli realnie – 67,4%**
średnio 81,8%,
przy 63,6%. zdających* czyli realnie – 52,0%**
średnio 68,5%,
przy 97,5%. zdających* czyli realnie – 66,8%**
Ówczesne wyniki Matur, najlepszych wówczas, liceów kilku innych miast dolnośląskich:
I LO w Jeleniej Górze
I LO w Legnicy
II LO w Wałbrzychu
poziom podstawowy
średnio 78,6%
średnio 74,8%
średnio 87,4%
poziom rozszerzony
średnio 54,2%,
przy 52,3%. zdających* czyli realnie – 28,4%**
średnio 62,6%,
przy 30,9%. zdających* czyli realnie – 19,3%**
średnio 67,7%,
przy 52,8%. zdających* czyli realnie – 35,8%**
*Porównując średnie wyniki Matur rozszerzonych w szkołach – trzeba je obniżyć tym bardziej,
im mniejszy jest % zdających.
**Realny (porównawczy) wynik dla całej szkoły, w odniesieniu do 100% jej maturzystów,
obliczony wg współczynnika: [średni wynik] razy [procent zdających].
Gwoli prawdy trzeba dodać, że w klasie 2 i 3 uczyłem te grupy razem z kolegą – wspaniałym człowiekiem, ale … doktorem fizyki 🙂
Jak wiadomo, w większości przypadków fizycy mają zupełnie inne podejście do matematyki, niż matematycy i nauczyciele matematyki. Bardzo upraszczając – ci pierwsi używają matematyki „narzędziowo”, a ta druga grupa chce wiedzieć też „jak” i „dlaczego”, dodatkowo ci ostatni chcą też uczyć umiejętności matematycznych.
Kolega realizował więc mniej działów i nie były one wiodące, a do Matur przygotowywałem już samodzielnie, tylko w ramach lekcji szkolnych, intensywną pracą w całym ostatnim roku nauki tych maturzystów.
2/2.
Kiedy uczyłem w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Wrocławskiej, po południu prowadziłem we Wrocławiu roczny, intensywny kurs przygotowujący do matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty.
Na taki kurs zgłosiło się prawie 20 osób – z różnych szkół, uczonych przez różnych nauczycieli. Była to więc bardzo różnorodna grupa ósmoklasistów, z różnymi zaległościami, których wcześniej nie uczyłem.
Dodatkowo, miałem czas tylko raz w tygodniu, więc cały kurs obejmował tylko około 20 spotkań po 45 minut.
Było więc jasne, że nie będzie tak, jak w przypadku moich licealistów, gdzie odpowiadałem za prawie całą realizację materiału, a na pewno za 100% ich przygotowania do Matur – ale chciałem pomóc jak najlepiej.
Jeśli przyjmiemy, że ósmoklasista ma za sobą 5 lat nauki matematyki (licząc tylko od klasy 4), przez 32 tygodnie w roku szkolnym, po 4 lekcje tygodniowo, to okaże się, że uczy się on matematyki w szkole przez 640 lekcji.
W ramach mojego kursu miałem więc wpływ na jego edukację tak, jak 20 : 640, czyli tylko około 3%.
Z pytań i komentarzy uczestników zrozumiałem, że o wielu rzeczach usłyszeli inaczej, niż w szkole, a o niektórych – pierwszy raz (tak, jak bardzo wielu moich „pierwszaków” z ALO PWr, np. uzasadnienie tego, dlaczego nie dzieli się przez zero albo jak poprawnie rozwiązywać równania typu X2= 4).
Oczywiście używałem też mojej metody Matematycznych Pretekstów, a zadania Konkursu Matematyczne Preteksty były częścią kursu.
Kiedy uczestnicy otrzymali swoje wyniki Egzaminu, dostałem wiele wiadomości z podziękowaniami za te wyniki. I o to chodziło – pomóc tym, którzy tej pomocy potrzebowali.
Oczywiście początkowo nawet nie liczyłem na to, że statystyka tej grupy choćby zbliży się do statystyk dobrych szkół, uczących przez 5 lat dobrych uczniów. Kiedy jednak zebrałem wyniki uczestników kursu, to okazało się, że również statystycznie są one całkiem „sympatyczne” 🙂 :
Średnio około 1,8 razy więcej, niż średni wynik dla całej Polski, czyli 80,(2)% – przy średniej krajowej 45%.
Przy okazji – pomagając uczestnikom kursu (przyczyniając się do zwiększenia ich wyników), pomagałem też w ten sposób koleżankom i kolegom, którzy ich uczyli, oraz ich szkołom – zwiększając ich pozycje w rankingach.
Efekty inne
Oprócz zajęć grupowych, prowadzę również spotkania indywidualne – w miarę moich możliwości czasowych.
Najważniejszy jest tu przyrost wiedzy i umiejętności konkretnego uczestnika.
Sukcesem dla jednych będzie zmiana ocen szkolnych z poziomu „czwórek” na poziom „piątek”, a dla innych – myślę, że dużo większym sukcesem – zmiana z poziomu „jedynek” na poziom „trójek”.
Najbardziej cieszą mnie jednak sytuacje radosnego zaskoczenia tym, że matematyka jest „fajna” i ciekawa.
Od kilku lat prowadzę zajęcia w formie zdalnej, przez Internet i nie zauważyłem, żeby miało to negatywny wpływ na wyniki uczestników moich zajęć.
Jeśli ktoś chce się nauczyć, to będzie miał bardzo dobre wyniki, bez względu na formę zajęć.
Bardzo dziękuję Panu Bogu za częste spotykanie dobrych ludzi „z klasą”. Potrafią oni, poza przekazanymi gratyfikacjami finansowymi, powiedzieć szczere „Dziękuję” za zajęcia ze mną.
Część takich podziękowań lub innych referencji, od rodziców i uczniów szkół ponadpodstawowych, rodziców uczniów szkół podstawowych oraz rodziców lub wychowawców przedszkolaków, zamieszczam na stronie głównej, w części REFERENCJE, a także w Galerii zdjęć i filmów.
Poprawa Matury
2,63 razy większy wynik, czyli 42% na poprawie Matury w sierpniu, po 10 spotkaniach z nieznanym wcześniej Krystianem, po jego porażce (16%) w maju tego samego roku (Wakacyjna matematyka).
Nie wszystko w życiu układa się po naszej myśli.
Co oznacza, że może ułożyć się lepiej, niż sobie wyobrażaliśmy 🙂
Jeśli czeka Cię poprawa Matury z matematyki i chcesz dobrze przygotować się do niej, to możesz skorzystać z mojego kursu wakacyjnego.
Po poprawce Matury 2023
Po 10 sierpniowych spotkaniach on-line, czyli przez Internet, w ciągu pięciu dni:
Po poprawce Matury 2018
Krystian nie zdał Matury z matematyki w maju 2018 r. (po 4 latach nauki w swoim technikum) – otrzymał tylko 16% punktów.
Następnie zgłosił się na Wakacyjny kurs przygotowujący do poprawy Matury. Odbył 10 spotkań po 90 minut oraz dzielnie pracował w domu, według wskazówek otrzymanych podczas tych zajęć, bo zależało mu na tej poprawie.
Po poprawie Matury , otrzymałem od niego e-mail, opisujący nasze korepetycje z matematyki:
Podczas kursu opowiedziałem Krystianowi o matematyce w szkole średniej INACZEJ, niż słyszał w swojej szkole.
W efekcie, po tak krótkim czasie, uzyskał 2,63 razy lepszy wynik, niż niecałe trzy miesiące wcześniej.
1/2. Wakacyjne, intensywne kursy przygotowujące do poprawy Matury z matematyki.
W ich trakcie, podobnie jak podczas spotkań bezpośrednich w sali: dyskutujemy, na bieżąco przekazuję informacje zwrotne i odpowiadam na najważniejsze pytania – „Dlaczego?”.
Uczę również strategii maturalnej oraz unikania „pułapek”.
Notabene, właśnie zdalnie prowadziłem wszystkie zajęcia od czasu wybuchu pandemii koronawirusa.
Również właśnie tak rozmawialiśmy z Kubą, który na Maturze z matematyki w 2020 roku otrzymał w efekcie 98% punktów na poziomie podstawowym i 96% punktów na poziomie rozszerzonym.
intensywny kurs przygotowujący do poprawy Matury z matematyki, w formie zdalnej (on-line), czyli przez Internet, obejmuje 12 spotkań po 90 minut, od 09:00 do 10:30 i od 11:00 do 12:30 dziennie, każdego z 6 dni: 11-14 i 16 oraz 18 sierpnia.
Początek kursu to poniedziałek 11 sierpnia, ale można także dołączać po tym terminie.
Ponieważ bardzo ważne są zajęcia rozpoczynające kurs, a wcześniej trzeba dokonać formalności rekrutacyjnych, to chęć udziału najlepiej zgłosić najpóźniej na 3 dni robocze przed rozpoczęciem kursu, czyli do środy 6 sierpnia, wypełniając poniższy formularz rekrutacyjny.
Ceny i rabaty
jednego spotkania 90 minut, zdalnego (on-line, w Internecie), dla jednego uczestnika, w zależności od liczby osób w jego grupie, przy zapłacie za cały kurs z góry:
Zgłoszenie kandydata należy wysłać za pomocą poniższego formularza. Nie oznacza to zapisania kandydata na spotkania, lecz jedynie deklarację chęci udziału w wybranym rodzaju zajęć.
Zgłoszenie kandydata należy wysłać za pomocą poniższego formularza. Nie oznacza to zapisania kandydata na spotkania, lecz jedynie deklarację chęci udziału w wybranym rodzaju zajęć.
W przypadku jakichkolwiek dodatkowych pytań, zapraszam do kontaktu.
Jeżeli chcesz otrzymywać najświeższe informacje o Akademii, to zamów newslettery.
Używamy tzw. plików "cookies" ("ciasteczka"). Zaakceptuj to, albo zmień ustawienia przeglądarki. Więcej - w naszej polityce prywatności. Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.